Wanneer je bij de tandarts in de stoel ligt en de tandarts of mondhygiënist de stoel overeind zet om met je te praten, kan dat spanning met zich meebrengen. Maar is dit altijd negatief? Uiteindelijk draait het om jouw gezondheid, wat positief is, ook al kan zo'n gesprek leiden tot een behandeling of verandering in levensstijl. Maar wat maakt een gesprek echt waardevol?
Dr. Wanda de Kanter en dr. Pauline Dekker, beiden longarts, hebben onderzoek gedaan naar de interactie tussen zorgverlener en patiënt. Hoe kan een zorgverlener advies op een respectvolle manier overbrengen, zonder belerend of dwingend over te komen? Als patiënt wil je namelijk niet worden berispt of beperkt. Een gelijkwaardig en respectvol gesprek is van groot belang. Het is ook voor patiënten belangrijk om kritisch te kijken naar de relatie met hun zorgverleners. Hoe wil jij behandeld worden door je dokter, mondhygiënist of tandarts?
In een tandartspraktijk hebben Wanda de Kanter en Pauline Dekker een rolspel opgenomen voor tandartsen en mondhygiënisten. Ze tonen twee gesprekken: één slecht voorbeeld (met een vleugje humor) en één behulpzaam gesprek dat wel werkt. Ze presenteren een wetenschappelijk onderbouwde methode waarbij een zorgverlener de patiënt kan begeleiden naar gezonder gedrag zonder betuttelend of belerend te zijn. Het onderwerp van het gesprek is Stoppen met Roken, wat ook voor patiënten informatief kan zijn! De video is te vinden
hier.